چک لیستهای نت

در موضوع نگهداری و تعمیرات، نحوه جمع آوری داده ها، به عبارت دیگر تکمیل چک لیست نگهداری و تعمیرات تجهیزات از موارد مهم در پایش شرایط هر ماشین خواهد بود.

چک لیست نگهداری و تعمیرات، گروهی از مستندات نگهداری و تعمیرات ماشین آلات می باشند، دلیل بررسی اختصاصی آنها به جهت تاکید بر موضوع و اهمیت تدوین صحیح این داکیومنتها می باشد.

همیشه برای همکاران ویدئویی را که در خصوص اهمیت چک لیستها از یکی از خودروسازان بزرگ دنیا مشاهده نموده ام و مقایسه آن با وضعیت کنونی صنعت ایران و بهتر است بگویم جامعه و فرهنگ ایران دیده ایم را تعریف می کنم. لذا لازم می دانم در این قسمت نیز این مورد را بازگویی نمایم.

شاید شما نیز دیده باشید ویدئویی که در خصوص پروسه ساخت خودرو در تویوتا و تاکید این خودروساز به مرحله نهایی تولید. یعنی وجود چک لیست در دست بازرس کنترل کیفیت و مطالعه بندهای چک لیست و کنترل آن آیتم، در روی ماشین و سپس چسباندن یا الصاق برچسب OK در آن قسمت از خودرو. و مقایسه آن با گفتگوهای صنعت گران ایران که همواره هوش ایرانی و بخصوص خود را بالاتر از همه این داکیومنتها دانسته و دلیل استفاده نکردن خود از این چک لیستها را هوش بالای خود می دانند. و دلیل استفاده کردن این مستندات توسط خودروسازان برتر را ذکاوت پایین پرسنل آن کشورها می دانند. البته قضاوت در این خصوص با شما است.

چک لیست نگهداری و تعمیرات

چک لیست نگهداری و تعمیرات

همه متفق القول می باشیم که وجود این چک لیست در دست بازرس کنترل کیفیت، و وسواس بیش از حد در این خصوص در این کلیپ هدفمند می باشد، و می خواهد دغدغه خودروساز درخصوص کیفیت خودرو و تعهد پرسنل به حرفه خود را تلقین نماید.

“workshop” چک لیست نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM)

چند قدم جلوتر از تهیه چک لیست نگهداری و تعمیرات، بایستی براساس لیست ماشین آلات و دوره های تعریف شده بازدید، و توصیه های سازنده در کاتالوگ ها و کتابچه ها، به این موضوع اهتمام ورزید. برای تشریح بهتر فرایند را بصورت گام به گام پیش می رویم.

گام صفر:

شناسایی ماشین الات و تهیه لیست ماشین آلات، تهیه لیست اجزای ماشین ها، مطالعه کاتالوگها و تعیین دوره های بازدید و …

گام اول:

بهتر است در تهیه چک لیست نگهداری و تعمیرات مورد نظر، تخصصها تفکیک شود. برای مثال الکتریکال، مکانیکی و در صورت نیاز تاسیساتی.

گام دوم:

تکمیل شرح فعالیتها با جزئیات

گام سوم:

ابزار بازدید در فرمهای نگهداری و تعمیرات برای هر فعالیت تعیین شود.

گام چهارم:

ملاک پذیرش فعالیت مشخص شود.

گام پنجم:

محلی برای ثبت نتیجه فعالیت توسط تکنسین در فرمهای نگهداری و تعمیرات مشخص شود.

گام نهایی:

مشخصات و گزارش تکنسین فعالیت، در انتها بایستی ثبت شود.

در روند بالا سعی شد تا تهیه چک لیست PM ماشین بصورت کلی بازگو گردد. لیکن سایر چک لیستها نیز به همین شیوه قابل تهیه می باشد.

چک لیست نگهداری و تعمیرات، برای سیستم نت براساس TPM برای مجموعه بایستی ایجاد شوند. شامل: چک لیست اپراتوری، چک لیستهای روانکاری، چک لیستهای آمپرگیری و … می باشند. که بهتر است برای تهیه آنها فرم جامعی تهیه و آیتمهای مورد نظر برای هر دستگاه تکمیل شود.

در انتها در صورت نیاز گروه آذرخش را درکنار خود بدانید. این گروه خود را ملزم به ارائه هرگونه مشاوره و خدمات به همکاران فعال در این حوزه می داند.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید:

Solve : *
8 − 8 =