تهیه رویه و دستورالعملهای نگهداری و تعمیرات

تهیه رویه و دستورالعملهای نگهداری و تعمیرات

برای نگارش روش اجرایی نگهداری و تعمیرات یا به عبارت بهتر رویه و دستورالعملهای نگهداری و تعمیرات واحد نت. چنانچه در مطلب پیشین (شناسنامه فرایند واحد نگهداری و تعمیرات) عنوان شده بود. تصمیم گرفتیم در ابتدا در خصوص اهمیت موضوع تبادل نظر کنیم و در ادامه یک نمونه را با هم بررسی نماییم.

اهمیت نگارش رویه و دستورالعملهای نگهداری و تعمیرات

چنانچه از شناسنامه فرایند واحد نت یاد گرفتیم. و ورودی و خروجی های واحد نت را شناسایی نمودیم، تصمیم داریم روش اجرایی نگهداری و تعمیرات سیستم خود را تهیه نماییم. یکی از اهداف تهیه رویه و دستورالعملها در سیستم مدیریت کیفیت، استاندارد سازی و اطمینان از پایداری دانش کسب شده در هر پروسه میباشد.

لذا چنانچه قبلاً نیز یادآوری نموده بودیم، دانشی که انجام می دهیم را باید مکتوب نماییم. تا از ماندگاری آن مطمئن شویم، و آنچه مکتوب شده است را باید انجام دهیم. تا از هرگونه بروز اشتباه و کسب دوباره دانشی که قبلا تجربه شده بود، جلوگیری نماییم. چرا که برای کسب آن دانش مطمئناً در سازمان هزینه شده است.

البته این منافاتی با بهبود نخواهد داشت. و همواره از ایده ها و نظرات برای بهبود دانشهای گذشته بایستی استقبال نماییم.

موردی که قبل از شروع بحث بایستی مشخص گردد، تعیین مسئول تدوین روشها و دستورالعملهای واحد ها می باشد. بصورت سنتی در صنعت ایران، اصولاً وظیفه واحد تضمین کیفیت را تدوین روشها و دستورالعملها می دانند، چرا که واحدها، بخصوص واحد نت به علت مشغله زیاد و یا … خود را از آن تبرئه می نمایند.

البته واحد تضمین کیفیت برای تدوین داکیومنتها در کنار همه واحد ها بایستی حضور داشته باشد. ولی مطمئناً مرجع خوبی برای استناد نخواهد بود. واحدها بخصوص واحد نت موظف است خود به این امر اقدام نماید. چرا که در غیر اینصورت شما موظف هستید، عملیاتی را که واحد خارج از گود برای شما تدارک دیده است را اجرا نمایید. درحالی که بیشتر این موارد برای شما دست و پا گیر، و یا بسیار پیش و پا افتاده خواهند بود. و در ادامه به یکی از دلایل عدم اجرای سیستم نت در مجموعه شما تبدیل خواهند گردید.

دستورالعمل نگهداری و تعمیرات

دستورالعمل نگهداری و تعمیرات

روش اجرایی و دستورالعمل

روش اجرایی هر فرایندی چهارچوب و شالوده آن فرایند را ترسیم نموده و روش اجرای، فرایند را بررسی می نماید. به عبارتی در ابعاد کلان، برای فرایند تصمیم سازی می نماید. به عنوان مثال برای واحد نت روش عملیاتی شدن سیستم نت انتخاب شده را، توضیح می دهد.

هر روش اجرایی می تواند دربرگیرنده چندین دستورالعمل باشد. دستورالعملها نحوه و چگونگی اجرای فرایند، یا کاری را مشخص می نماید. به عنوان مثال برای نت اضطراری در روش اجرایی نگهداری و تعمیرات، دستورالعمل نت اضطراری تهیه می گردد، تا چگونگی اجرای آن مشخص گردد.

روش اجرایی نگهداری و تعمیرات

در این قسمت سعی می شود به اختصار نگارش روش اجرایی بصورت نمونه انجام پذیرد تا همکاران واحد های نت سازمانها، استفاده لازم را ببرند.

  • هدف: اولین موضوعی که بایستی، در تهیه روش اجرایی واحد، تعیین و تکلیف گردد، مشخص نمودن هدف می باشد.

به عنوان مثال و عموماً، جهت ارایه روشی سیستماتیک، برای نگهداری و تعمیرات ماشین آلات تولیدی و کمک تولیدی سازمانها، این روش تهیه می گردد.

  • دامنه کاربرد: دومین آیتم از تهیه رویه می باشد.

     دامنه کاربرد یک رویه به عنوان مثال، در حوزه مورد نظر، شامل کلیه داراییهای فیزیکی سازمان خواهد بود. که برای آنها بتوان فعالیت نت را پیاده سازی نمود.

  • مسئولیت: سومین موضوع تهیه رویه واحد نت، شناسایی مسئول و مسئولیت ایشان خواهد بود.

در این موضوع، مسئول فرایند، واحد نت، و واحد های تولیدی و پشتیبانی، کمک واحد نت خواهند بود.

  • مراجع: مورد بعدی مرجع استخراج و استناد روش اجرایی می باشد که بایستی مشخص و ذکر گردد.
  • روش اجرا: در نهایت بدنه روش اجرایی بایستی نگارش شود.

برخی تعاریف را نیز در این قسمت می توان استفاده نمود. لیکن ممکن است بند جداگانه ای جهت تعریف واژه های جدید، بصورت جداگانه و قبل از این آیتم، مورد بررسی قرار گیرد.

بدنه روش اجرایی نگهداری و تعمیرات (روش اجرا)

موارد و اصولی که در بدنه روش اجرایی بایستی رعایت گردند، و نوشته شوند، به اختصار به شرح زیر عنوان می گردد.

بهتر است بدنه بصورت چارت و جدول تهیه شود، و اولین ستون به ردیف جدول اختصاص داده شود. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که ردیفها بصورت آبشاری و زیرمجموعه ای قید گردند. تا وابستگی هر ردیف به بند های قبلی آشکار شود.

ستون بعدی شرح فعالیت و ستون دیگر مسئول فعالیت خواهد بود. و در نهایت ستون آخر مدارک مربوط به هر ردیف می باشد. تا قابلیت پی گیری هر داکیومنتی وجود داشته باشد.

ممکن است هر ردیف از شرح فعالیت روش اجرایی نت، نیاز به توضیحات تکمیلی داشته باشد، که می توان بصورت ردیفی جداگانه، و بصورت بند یادآوری به آن اضافه نمود.

در نهایت و در انتهای روش اجرایی، بایستی فرمهای اشاره شده در متن، با ذکر کد فرم قید گردند.

فلوچارتی جهت تهیه روش اجرایی نگهداری و تعمیرات واحد خودتان

ابتدا با استفاده از شناسنامه فرایند و استاندارد انتخاب شده، سیستم مورد نظر را طبق نیازسنجی صورت پذیرفته انتخاب می نماییم.

به عنوان مثال سیستم TPM .

حال نمونه فلوچارت تهیه شده برای تدوین روش اجرایی نگهداری و تعمیرات برای الگوبرداری ارائه می گردد.

انشاا.. مورد استفاده واقع گردد.

فلوچارت نگارش روش اجرایی نگهداری و تعمیرات

فلوچارت نگارش روش اجرایی نگهداری و تعمیرات

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید:

Solve : *
8 + 5 =