شناسنامه فرایند نگهداری و تعمیرات

شناسنامه فرایند نگهداری و تعمیرات

جهت تدوین شناسنامه فرایند نگهداری و تعمیرات و با رجوع به آموخته های ISO ای خود، البته اگه درست یاد گرفته باشم، این موضوع جلب توجه می نماید، که هر روش اجرایی به یک شناسنامه فرایند متصل می باشد. لذا بر آن شدیم تا مختصری در این خصوص صحبت نماییم.

شناسنامه فرایندها شامل تعدادی ورودی می باشند، که پس از طی فرآیندی به خروجی منتهی می گردند.

شناسنامه فرایند نگهداری و تعمیرات نیز، متصل به روش اجرایی نگهداری و تعمیرات خواهد بود. مطابق تصویر زیر (الگوی شناسنامه فرایند نت) فرایند نت متاثر از تعدادی ورودی خواهد بود. که این ورودی ها برای سازمانها، متفاوت می باشند و بنابه رویه های هر سازمان لازم است به روز رسانی گردند.

شناسنامه فرایند نگهداری و تعمیرات

شناسنامه فرایند نگهداری و تعمیرات

موارد مورد نیاز قبل از تهیه شناسنامه فرایند نگهداری و تعمیرات

برای شروع موضوع شناسنامه فرایند نگهداری و تعمیرات، یک موردی به ذهنم بنده رسید که لازم دانستم در این بین یاد آوری کنم.

اولاً یکی از اساتید گفته بود، که “سیستم به ما میگه، هر کاری رو که انجام میدی ثبت کن. و هرچیزی رو که ثبت کردی، انجام بده.” شاید این مسئله موضوع ساده ای به نظر برسد، ولی اکثر ما، بخصوص واحد نگهداری و تعمیرات، در انجام آن مشکل دارد. هرکس با یه استدلالی با آن به مشکل خورده است.

دوماً یک واحد برنامه ریزی نت، و کارشناس برنامه ریزی نت، بایستی این مورد را بداند، که بایستی طبق بند اول خودش روشها و دستورالعملهای خودش را تهیه نماید. و این امر را به مدیر و یا واحد تضمین کیفیت نسپارد.

این دو مورد، خود موضوعی می باشند که بایستی در مورد آن مفصل صحبت شود. برای همین در نوشته ای دیگر، شاید بعد از این موضوع، به آن پرداخته می شود.

مورد بعدی نظام نامه یا استانداردی می باشد، که شناسنامه فرایند نگهداری و تعمیرات بر اساس آن تهیه می شود. به عنوان مثال، ISO – IATF و … . که خود چهار چوب و اسلوب فرایند را مشخص می نماید.

برای بررسی شناسنامه فرایند واحد نت در ابتدا فیلدهای ورودی فرایند، طبق الگوی ارائه شده در تصویر بالا، بصورت تیتر وار بررسی شده و سپس درونمایه فرایند بررسی خواهد شد و در نهایت خروجی مورد انتظار کنترل می شود.

گامهای تهیه شناسنامه فرایند نگهداری و تعمیرات

بسته به ماموریت واحد نگهداری و تعمیرات، یا ماموریت سازمان، و ابعاد آن سازمان، و حجم و نوع تولید، مشتریان و … فعالیتهای مختلفی را برای حتی دو سازمان که در زمینه یکسانی در حال فعالیت می باشند، می توان تعریف نمود.

این فعالیتها از ورودی های مختلفی داده های خود را می گیرند، و یا تعریف می شوند. این ورودی ها معمولاً به صورت زیر دسته بندی می شوند.

  • شاخصهای فرایند

یکی از ورودی های شناسنامه فرایند نگهداری و تعمیرات، شاخصهای آن فرایند می باشد. نوع شاخصها، گاهاً خود باعث به وجود آمدن یک فعالیت جدید در فرایند می شوند.

فیلد شاخصها و اهداف، شامل جزء های، شاخص، دوره محاسبه، دوره ارزیابی و هدف می باشند. که داده های این اجزاء ورودی فرایند خواهند بود.

  • منابع انسانی

از دیگر ورودی های مهم فعالیتهای یک فرایند، منابع انسانی مورد نیاز آن فرایند خواهد بود.

این امر مستلزم شناسایی سمت، مهارت و آموزشهای مورد نیاز نیروی انسانی برای انجام آن فعالیت و فرایند می باشد.

  • روشها، دستورالعملها و مستندات

این مورد در برخی مواقع موضوع دو طرفه می باشد. با این توضیح که فرایند و فعالیتها، دستورالعملهای مورد نیاز را تولید می کنند، و در برخی موارد نیز رویه های موجود، داده های فرایند می باشند. در هر صورت روشهای اجرایی و مستندات و داکیومنتهای هر واحدی، ورودی فعالیتهای آن واحد خواهند بود.

به عنوان مثال، برای فعالیتی، دستورالعمل تهیه می گردد، و برای جمع آوری داده های آن دستورالعمل، چک لیستهایی تهیه و تکمیل خواهد شد. و درنهایت آن داده ها به اطلاعات قابل پالایش در فرایند تبدیل خواهند شد.

  • ورودی های فرایند

فیلدی از ورودی های شناسنامه فرایند نگهداری و تعمیرات با عنوان خاص، ورودی فرایند ها، تعریف شده است، که برای جمع آوری داده های هر فعالیتی استفاده می شود. با این توضیح که، از کدام فعالیت یا فرایند، چه فعالیتی و تحت مسئولیت چه شخص و یا واحدی ورودی فرایند می باشد.

  • تجهیزات و ملزومات مورد نیاز

برای اجرای هر فرایندی ابزار، لوازم و ملزومات مورد نیاز آن فرایند نیاز خواهد بود. که برای آن نیز، با تعریف دوره هایی، این ابزار آلات قابل پی گیری و کنترل خواهند بود.

در نهایت بر اساس ورودی های شناسنامه فرایند نگهداری و تعمیرات، هر واحدی قابلیت اجرای فرایند خود را خواهد یافت. تا پس از اخذ اطلاعات لازم خروجی های آن شناسنامه فعالیت را، لیست نموده و به انجام برساند.

خروجی فرایند

خروجی فرایند هر واحدی شامل، متولی فرایند، شرح خروجی و مشتری فرایند خواهد بود.

به عنوان مثال متولی فرایند می تواند واحد تولید باشد که به عنوان مصرف کننده دستگاهها و ماشین آلات مشتری فرایند نت خواهد بود. مشتری فرایند نگهداری وتعمیرات همکار واخد نت در فرایند نگهداری و تعمیر نیز خواهد بود

بدنه شناسنامه فرایند نگهداری و تعمیرات

در نهایت، شناسنامه فرایند نگهداری و تعمیرات، روابط بین واحد نت و سایر واحدها، حوزه های فعالیت واحد نت و … را مشخص خواهد نمود. شناسنامه فرایند نگهداری و تعمیرات، نقشه راه واحد نت و به عبارتی روش اجرایی واحد نت را مشخص خواهد نمود.

شرح فعالیتهای تعریف شده در این قسمت در اصل ماموریت واحد نت، یک سازمان می باشد.

… .

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید:

Solve : *
25 − 25 =