نرم افزار نگهداری و تعمیرات

نرم افزار نت (نگهداری و تعمیرات) در کارخانجات از ابزارهای ضروری در زمینه نگهداری و تعمیرات می باشند.

در یکی از روزهای کاری بنده در شرکتی، که هنوز نرم افزاری برای سیستم نت آن استفاده نمی کردیم. از بنده سوال شد که چرا از نرم افزار استفاده نمی کنم. و اگر استفاده می کردم وضعیت نت بسیار مناسب تر می بود. لیکن برای شرکتی که هنوز در انتخاب مسیر حرکت خود مردد می باشد، قبل از انتخاب ملزومات مسیر خود، نیاز به انتخاب مسیر مناسب دارد، و صحبت در این خصوص بی مورد می باشد.

نرم افزار نگهداری و تعمیرات

نرم افزار نگهداری و تعمیرات

انتخاب نرم افزار نت

لازم به ذکر می باشد، برای انتخاب نرم افزار نگهداری و تعمیرات مناسب، به طور مثال بایستی تجهیزات شناسایی و کد گذاری و اولویت بندی شوند. همچنین برای کارخانجات بزرگ با تجهیزات بیشتر، بهتر است، زیرگروههای تجهیزات نیز مشخص شوند. تا انتظارات خود را به ارائه دهنده نرم افزار اعلام داشته و نرم افزار را طبق نیاز شرکت خود پیکربندی شده، دریافت نماییم.

ذکر این مقدمه در این مجال به این دلیل بود تا برای دوستانی که به دنبال نرم افزاری برای شرکت مطبوع خود می باشند، این نکته روشن گردد که نرم افزار نت (نگهدای و تعمیرات) و یا هر نرم افزاری با این شرایط کاربری بایستی برای خواسته آن کارخانه پیکربندی گردد. و یا حداقل خواسته های آن شرکت در نرم افزار به روزرسانی گردد. نه اینکه نرم افزار شرایط خود را به کارخانه تحمیل نماید.

البته لازم به ذکر می باشد که نرم افزارها یک اسلوب و چهارچوب خاص خود را دارا می باشند. و مسلماً، تغییرات در شیرازه نرم افزار منظور نظر نمی باشد. بطور مثال در کارخانه ای که تعداد دستگاهها ۲۰ دستگاه بیشتر نمی باشد و فرایند تولید آن خطی است، نیازی به تحمیل کدینگ پیچیده به خریدار نمی باشد. بلکه فروشنده برنامه بایستی سیستم کدینگ مناسب را به مصرف کننده پیشنهاد داده، و یا سیستم مورد نظر ایشان را جهت شناسایی تجهیزات اعمال نماید.

نرم افزار  PMMD

نرم افزار نت

بدنه نرم افزار نت

در نهایت نرم افزار ارائه شده توسط گروه آذرخش با نام PMMD (PM-Management Dashboard) بر پایه نرم افزار Access تهیه شده است. و به عنوان پایگاه داده کامل از اطلاعات نت، برای کارخانه های کوچک مناسب می باشد.

این برنامه در حال حاضر در چند کارخانه که در زمینه قطعه سازی خودرو و استهسال مواد معدنی فعالیت دارند، در حال بهره برداری می باشد. و در حال توسعه بنا به نیاز آنها می باشد.

چرا در سیستم نگهداری و تعمیرات (نت) کارخانه نیاز به نرم افزار داریم

نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات، قابلیت مدیریت فعالیت های نت بر روی تجهیزات را به ما می دهد. به عبارتی توانایی ایجاد سوابق، ارائه گزارشات و شاخص های عملکرد نگهداری و تعمیرات با امکان تجزیه و تحلیل داده ها توسط واحد نت را دارد.

می توان گفت وظیفه نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات استاندارد، گردآوری اطلاعات و داده های فنی می  باشد. که بر روی تجهیز  از نظر نگهداری و نیز تعمیرات اضطراری حادث شده اند. تا امکان گزارش گیری و ارزیابی شاخص های کلیدی عملکرد نگهداری و تعمیرات را داشته باشیم.

لذا : افزایش قابلیت اطمینان، کاهش توقفات، بالا رفتن زمان در دسترس تجهیز، افزایش طول عمر تجهیزات، از عمده فواید یکپارچه نمودن داده های تجمیع شده می باشد، که مشخصه یک نرم افزار نگهداری و تعمیرات خوب می باشد.

این موارد وقتی می تواند در سازمان محقق شود که اطلاعات کافی از وضعیت و رفتار تجهیزات داشته باشیم و آنها را تحلیل نماییم.

نقش نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات در سازمان

در کارخانجاتی که سیستم نت جاری است مسلماً چک لیستها و فرمهای زیادی وجود دارد. که برای ثبت و ضبط داده های جمع آوری شده توسط اپراتورها و پرسنل نت از رفتار ماشین آلات می باشند.

برنامه ها بصورت مغز افزاری تهیه شده اند، واحد برنامه ریزی نت جهت اجرای نت پیشگیرانه و نت پیشبینانه در کارخانه آنها را تهیه و جاری می نماید.

  • لیکن وجود نرم افزار نت مناسب ضمن تجمیع داده ها، و سهولت در اخذ گزارشات مورد نیاز جهت بهبود کیفیت خدمات نت در دوره های آتی، مستندات ماشین آلات را به بهترین نحو نگهداری نموده و قابل دسترس تر می نماید.
  • برنامه های نت پیشگیرانه و پیشبینانه با دقت و سرعت بالایی قابل تدوین و استخراج خواهند بود.
  • برنامه ریزی کلیه خدمات و فعالیتهای واحد نت.
  • استاندارد سازی فعالیتها.

    تهیه نرم افزار نت

    تهیه نرم افزار

مراحل تهیه نرم افزار نگهداری و تعمیرات

  • ایجاد تیم نگهداری و تعمیرات در کارخانه
  • تهیه روش و دستورالعملهای سیستمی نگهداری و تعمیرات از طریق تدوین شناسنامه فرایند معتبر کارخانه مطبوع. (هدف تهیه نقشه راه می باشد تا سیستم نت مناسب در قواره کارخانه تهیه شده و نرم افزار مناسب آن تهیه گردد.)
  • شناسایی ماشین آلات و تجهیزات و گروه بندی و شناسایی زیر گروه ماشین آلات و در نهایت تهیه شناسنامه ماشین آلات
  • تهیه لیست نیاز های شناسایی شده جهت تهیه نرم افزار متناسب با فعالیت کارخانه
  • استعلام خرید، و مذاکره با فروشنده در خصوص قابلیت انعطاف پذیری نرم افزار در برابر خواستهای خریدار و یا نحوه تعامل با نظر دو طرف.
  • انتخاب نرم افزار مطلوب و …
PMMD

PMMD

موارد مهم جهت استقرار نرم افزار در کارخانه

شاید در اینجا بتوانم منظور خود را از تمثیل ابتدای متن بهتر بگویم. که، دقت شود که نرم افزار برای شما نت و یا به اصطلاح مدیران ارشد، PM انجام نخواهد داد. و باعث بهبود و افزایش کارایی به تنهایی نمی باشد. این پرسنل توانمند با دیدگاه روشن تر در خصوص سیستم نت، و نیز مسیر انتخاب شده می باشند، که فعالیت نت را ارزشمند می نمایند. و نرم افزار مورد نظر تنها در این مسیر ایجاد تسهیل و سرعت می نماید.

بنابراین وجود پرسنل توانمند در اجرا و برنامه ریزی نت مهمترین و اولین مرحله خواهند بود.

مرحله بعد قابلیت نرم افزار می باشد.

سپس شناسایی شاخصی جهت کنترل صحت عملکرد نرم افزار می باشد.

در نهایت امیدواریم با تهیه نرم افزاری  PMMD بتوانیم  گامی کوچک در راستای اهداف تعالی کارخانه شما برداشته باشیم.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید:

Solve : *
11 + 29 =